DERS İÇERİKLERİ
1. Yarıyıl:
AİİT101 ATATÜRK İLKE VE İNLILAPLARI TARİHİ-I
İnkılâp, ihtilal, devrim, reform gibi kavramlar, Osmanlı İmparatorluğu'nun çöküşünü hazırlayan sebepler, Osmanlı Devleti’nin Parçalanması, I. Dünya Savaşı, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurulmasını hazırlayan sebepler ve gelişmeler, Mondros Mütarekesi ve sonrasında Anadolu'nun işgal edilmesi üzerine başlayan milli uyanış, Atatürk'ün kişiliği, hayatı ve Samsun'a çıkış, Milli Mücadele'ye hazırlık süreci (kongreler, TBMM'nin açılışı) ve savaşlar dönemi, Saltanatın kaldırılması. Lozan Barış Antlaşması, Cumhuriyet'in ilanı anlatılır ve kavratılır. Osmanlı İmparatorluğu'nun Dağılışı (XIX. Yüzyıl) Tanzimat ve Islahat Fermanı, I. ve II. Meşrutiyet, Trablusgarp ve Balkan Savaşları, I. Dünya Savaşı, Mondros Ateşkes Antlaşması, Wilson İlkeleri/Prensipleri, Paris Konferansı, M. Kemal'in Samsun'a çıkışı ve Anadolu'daki Durum, Amasya Genelgesi, Ulusal Kongreler, Mebusan Meclisi'nin Açılışı, TBMM'nin Kuruluşu ve İç İsyanlar, Teşkilat-ı Esasi Kanunu, Düzenli Ordunun Kuruluşu, I. İnönü, Kütahya - Eskişehir, Sakarya Meydan Muharebesi ve Büyük Taarruz, Kurtuluş Savaşı sırasındaki Antlaşmalar, Saltanatın Kaldırılması, Lozan Barış Antlaşması, Cumhuriyet'in İlanı.
İNS101 İNSAN TOPLUM VE MEDENİYET-I
Dersin amacı insan, toplum ve medeniyet arasındaki ilişkiler ile ilgili farklı konuların disiplinlerarası bir yaklaşımla tanıtılmasıdır.
Ders, her hafta farklı üniversite ve bölümlerde sunuş yapmak üzere çağrılan akademisyenlerin konuşmalarından oluşmaktadır.
SNT101 SANAT TARİHİNE GİRİŞ
Bu derste sanat, sanatçı, sanat tarihi gibi kavramlar tartışılarak tarih boyunca farklı filozof ve sanat teorisyenlerinin sanat yaklaşımları ve perspektifleri ele alınacaktır. Sanat eserini etkileyen faktörler ve sanat tarihine yardımcı alanlar detaylı bir şekilde sunulacaktır. Sanat Tarihi’nin alanları üzerinde durulmakla birlikte sanat eserinin yapısı ve tanımı konusunda izlenmesi gereken yöntemler açıklanmaya çalışılacaktır. Sanat nedir temel sanat kavramları, sanatın ortaya çıkışı; sanat tarihinin bir bilim dalı haline gelmesine kadar geçirdiği safhalar; sanat tarihinin diğer bilim dallarıyla olan ilişkileri; sanat tarihinin içerdiği konular ve Anadolu coğrafyasının tarihsel kronolojisi
SNT103 ANADOLU UYGARLIKLARI VE SANATI-I (ANATOLİAN ART AND CİVİLİZATİONS -I)
Ders sonunda öğrenciler Anadolu ve Mezopotamya'yı tanımış olacak ve bu kültürlerin sanata yansımalarını örneklerle öğrenmiş olacaklardır. İnsana ait ilk kültürel malzemenin ortaya çıktığı Paleolitik Çağ’dan başlayarak, Neolitik (M.Ö.10000 civarı), Kalkolitik (M.Ö.5000–3000) dönemlere kadar uygarlığın bilinen ilk ve en önemli örneklerinin görüldüğü Mezopotamya ve Anadolu havzalarında üretilmiş sanat eserlerini karşılaştırmalı olarak incelemek; tarih boyunca bu uygarlıkların ürettiği sanat eserlerinin kültürel süreklilik bağlamında etkilediği başka uygarlık ve toplulukların kültür ve sanat kodlarını kavrayabilecek temeli oluşturmak.
SNT102 SANAT TARİHİ TERMİNOLOJİSİ
Sanat Tarihi biliminde karşılaştığımız kavram ve terimlerin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. Sanat Tarihi yazımında alan ile ilgili terminolojiye hakim olmaları sağlanacaktır. Terminoloji dersinde terimlerin çizim ve fotoğraf desteğiyle anlatımı hedeflenmektedir.
SNT107 ERKEN DÖNEM İSLAM SANATI-I
Ders sonunda öğrenciler İslam sanatının nasıl oluştuğunu örnekleriyle kavramakta ve bu oluşumun daha sonraki dönemlerdeki İslam sanatını nasıl etkilediğini tartışabilme yetisini kazanmış olacaklardır. İslam sanatının oluşumu dönemi içindeki sosyal, politik, kültürel ve tarihsel çerçeve bağlamında ele alınmaktadır. Mezopotamya, Helenistik, Greko-Roman, Bizans ve Sasani sanatının erken dönem İslam sanatını nasıl etkilediği örnekler ışığında tartışılarak Müslümanlar tarafından yeni fethedilen topraklarda (bugünkü Suriye, Lübnan, Irak, İran, doğu Anadolu, kuzey Afrika ve Endülüs İspanya) İslam sanatının nasıl oluştuğu ve yerel sanat geleneklerinin bu yeni sanat içinde nasıl devam ettiği ve nasıl sentezlendiği değerlendirilmektedir. Ders Emeviler ve Abbasiler gibi önemli İslam uygarlığının sanatsal etkinlikleri üzerine yoğunlaşmakla birlikte bu merkezi güçlere bağlı bölgesel başkent sanatları da ele almaktadır. Farklı dönemlerde ve yerleşim birimlerinde inşa edilmiş erken dönem İslam yapıları incelenerek standart bir İslam mimarisinden ve sanatından bahsedilip edilemeyeceği ve bölgesel farklılıklar tartışılmaktadır.
TDE101 TÜRK DİLİ-I
Türk dilinin yapısal özelliklerini ve zenginliğini kavrayabilme; dil-düşünce bağlantısı açısından, yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmek, araştırma, okuma ve bilgilenme kabiliyetini uygulayabilme. Dil ve Diller: Dil Millet İlişkisi, Dil Kültür İlişkisi Yeryüzündeki Diller ve Türk Dilinin Dünya Dilleri arasındaki Yeri; Kaynakları bakımından Dil Aileleri Türk Yazı Dilinin tarihi gelişimi;Ses Bilgisi, Şekil Bilgisi, Cümlede Anlam ve Cümle Bilgisi.
YDİ101 YABANCI DİL (İNGİLİZCE)-I
Öğrencilere A1 Seviyesinde temel İngilizce eğitim vermeyi amaçlamaktadır. Dersin içeriği dilbilgisi, kelime hazinesi, dinleme, okuma, konuşma ve yazmadan oluşmaktadır.
2. Yarıyıl:
AİİT102 ATATÜRK İLKELERİ İNKILAP TARİHİ-II
Atatürk Devrimleri (İnkılâpları) ve Atatürkçü Düşünce sistemi ile Türkiye Cumhuriyeti Tarihi hakkında doğru bilgiler vermek ile gençliği, Atatürkçü Düşünce Sistemi doğrultusunda yetiştirmek ve devleti çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı ve seçkin bir ortağı haline gelmesini sağlamak. Siyasi alanda yapılan devrim hareketleri, siyasi partiler ve çok partili siyasi hayata geçiş denemeleri, hukuksal alanda yapılan devrimler, toplumsal yaşayışın düzenlenmesi ve bu doğrultuda yapılan devrimler, ekonomik, eğitim ve kültür alanında yapılan yenilikler, 1923-1938 Döneminde Türk dış politikası, Atatürk sonrası Türk dış politikası, Türk Devriminin İlkeleri: (Halkçılık, Cumhuriyetçilik, Laiklik, Devrimcilik (İnkılâpçılık), Devletçilik, Milliyetçilik). Bütünleyici/Birleştirici İlkeler. Türkiye'nin jeopolitik ve jeostratejik konumu, Atatürk döneminde Türk dış politikası ve hedefleri, 27 Mayıs 1960'tan 12 Eylül 1980'e Türkiye'de iç siyasi gelişmeler, 12 Eylül 1980'den günümüze Türkiye'de iç siyaset gelişmeleri, 1960'dan günümüze Türkiye'nin dış politikası, Türkiye'nin jeopolitik ve jeostratejik konumu. Genel olarak; Atatürk Devrimleri, Atatürk İlkeleri, Atatürk Dönemi Türk İç ve Dış Politikası.
İNS102 İNSAN TOPLUM VE MEDENİYET-II
Dersin amacı insan, toplum ve medeniyet arasındaki ilişkiler ile ilgili farklı konuların disiplinlerarası bir yaklaşımla tanıtılmasıdır. Ders, her hafta farklı üniversite ve bölümlerde sunuş yapmak üzere çağrılan akademisyenlerin konuşmalarından oluşmaktadır.
SNT102 İSLAM ÖNCESİ TÜRK SANATI
Orta Asya’da ortaya çıkan ve M.Ö. 4500’lerden itibaren izlenebilen Türk Sanatının kaynaklarını ve Anadolu ile Orta Asya kültürleri arasındaki sanatsal ve kültürel bağları öğretmeyi amaçlamaktadır. Bugünkü Türkistan’ın Kuzeyi ile Sibirya’nın Güneyinde kalan bölgede yapılan kazılarla ortaya çıkan buluntular, İslam öncesi Türk sanatı hakkında önemli bilgiler vermektedir. Ders, Altay bölgesinden başlayarak Anadolu’ya kadar gerçekleşen göç hareketlerini, bu dönemde kurulan devletleri, ortaya çıkan sanat eserlerini, söz konusu sanat eserleri ile halen Anadolu’da uygulanan sanat eserleri arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilmeyi amaçlamaktadır
SNT104 ANADOLU UYGARLIKLARI VE SANATI-II (ANATOLİAN ART AND CİVİLİZATİONS -II)
Ders sonunda öğrenciler Anadolu ve Mezopotamya'yı tanımış olacak ve bu kültürlerin sanata yansımalarını örneklerle öğrenmiş olacaklardır. Kalkolitik (M.Ö.5000–3000) dönemden Perslere kadar uygarlığın bilinen ilk ve en önemli örneklerinin görüldüğü Mezopotamya ve Anadolu havzalarında üretilmiş sanat eserlerini karşılaştırmalı olarak incelemek; tarih boyunca bu uygarlıkların ürettiği sanat eserlerinin kültürel süreklilik bağlamında etkilediği başka uygarlık ve toplulukların kültür ve sanat kodlarını kavrayabilecek temeli oluşturmak.
SNT106 MİTOLOJİ
Ders sonunda öğrenciler Anadolu, Mezopotamya, Yunan, Roma ve Türk mitlerini tanımış olacak ve bu mitlerin sanata yansımalarını örneklerle öğrenmiş olacaklardır. Mitoloji, mitos, epos, logos kavramları tanımlanarak tarih öncesi dönemden itibaren Anadolu, Mezopotamya, Yunan, Roma, Türk dinleri, tanrı ve tanrıçaları ve mitosları ele alınacaktır. Yaratılış, tufan gibi mitoslar görsel malzemeler eşliğinde karşılaştırmalı bir yöntemle tartışılacaktır.
SNT108 ERKEN DÖNEM İSLAM SANATI-II
İslam ülkelerindeki sanatsal gelişimleri öğretmeyi ve değerlendirme yapmayı amaçlar. İslam hanedanlarından Mağrip, Murabit, Muvahhitler, Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu mimarlık ürünleri, coğrafya, etkileşim, değişim bağlamında anlatılır.
TDE102 TÜRK DİLİ-II
Yüksek öğrenimde ana dilin yapı ve işleyiş özelliklerini kavratabilmek, dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmek, Türk ve dünya edebiyatlarından örnekler vererek öğrencilerin araştırıcı, yaratıcı düşünce ve anlatımlarını geliştirmek ve ana dili bilincine sahip gençler yetiştirmektir. Türk dilinin yazılı ve sözlü gelişimi ve ürünleri, sözlü ve yazılı anlatım teknikleri, metinler üzerinde uygulama.
YDİ102 YABANCI DİL (İNGİLİZCE)-II
Öğrencilere A1 Seviyesinde temel İngilizce eğitim vermeyi amaçlamaktadır. Dersin içeriği dilbilgisi, kelime hazinesi, dinleme, okuma, konuşma ve yazmadan oluşmaktadır.
3. Yarıyıl:
SNT201 SANAT TARİHİ YAZIMI
Bu dersin amacı öğrencilerde eleştirel okuma yetilerini geliştirmek; yaratıcı ve eleştirel düşünmeyi teşvik etmek; akademik bir dille yazı yazma ve sunuş yapma yetisi kazandırmak; okuduklarını analiz edebilmek, özet çıkarabilmek, eleştirel bir gözle değerlendirebilmek ve intihal yapmadan okudukları metinleri kendi yorum ve cümleleriyle akademik yayın amaçlı bilimsel makalelere aktarabilme yetisi kazandırmayı amaçlamaktadır. Ders, literatür taraması nasıl yapılır, araştırma problemi nasıl belirlenir, alan çalışmalarında elde edilen veriler nasıl betimlenir, analiz edilir ve yazıya dökülür, bulgular nasıl yorumlanır gibi konularda öğrencilere güçlü temeller sağlamayı amaçlamaktadır.
SNT203 ORTAÇAĞ İSLAM SANATI-I
Zengi,Eyyubi, Guri Sultanlığı ve Memlüklar dönemi mimarisi ile çevre kültürler karşılaştırmalı olarak öğretilmesi amaçlanmaktadır. İslam inancını benimsemiş toplumlarda, mimari ve görsel sanat ürünleri biçim, biçem ve içerik sorunları Sanatçı-hami ilişkileri ve üretim süreçleri İslam inancının yönlendirdiği kültür ve uygarlığın sanata yansıması Yerel ve komşu kültürlerin sanat gelenekleri ve ifade biçimleriyle ilişkileri.
SNT205 TEKNİK RESİM VE RÖLÖVE-I
Mimari eserlerin ve taşınabilir sanat objelerinin plan, kesit ve görünüşlerinin öğrenciler tarafından çizilebilmesi amacıyla teknik resim bilgisinin öğretimi. Teknik resim araçlarının kullanımı, çizgi türleri,şekiller,izdüşüm, cisimlerin ön, üst ve yan görünüşlerinin çizimi, plan, kesit, cephe cizimleri,ölçü alma,rölöve çıkarma yöntemleri ve uygulamaları.
SNT207 BİZANS SANATI-I
4.yüzyıl ile 9. yüzyıl arası Bizans'ı tanımak sanatını öğrenmek. Bizans sanatının kaynakları, erken dönem Bizans mimarisinin dînî, askerî ve sivil yapılarının özellikleri, ilk bazilikalar, merkezi planlı yapılar, yerel mimari üsluplar Erken Bizans döneminden başlayarak kronolojik bir sıra içerisinde yapılar incelenir. Başkent dışında Anadolu'da ve dışında, bölgelere göre Bizans yapıtlarının üslupsal tarihsel estetik değerlerdirmeleri, tarihlendirme denemeleri.
SEÇMELİ DERSLER
SNT209 SEÇMELİ ANADOLU SELÇUKLU SANATI-I
Anadolu’nun Türkler tarafından fethinden sonra kurulan, Anadolu Selçuklu devletinin sanat ve mimarisini kavratmak amaçlanmaktadır. Anadolu Selçuklu devletinin yerleşim merkezleri, toplumsal yapıları ve kültürel etkinlikleri, şehircilik ve mimarlığı anlatılır.
SNT211 SEÇMELİ ANADOLU KENTLERİ
İlk Tunç Çağı’ndan itibaren kent planları ve kentleşme sürecini irdelemek, önemli merkezleri kentleşme ve kent planlaması yönünden sorgulamaktır. Dersin hedefi; kentleşme süreci ve kent planlamaları hakkında bilgi sahibi olarak, bilgi ve deneyimlerini yazılı olarak ifade edebilmektir. Bu derste öncelikli olarak bölge kentleri yapıları ve coğrafi özelliklerine göre anlatılacaktır. Ayrıca İonia, Karia, Lykia, Pisidia, Kilikia ve Pamphylia bölgelerinin önemli kentleri slaytlarla anlatılacaktır.
SNT213 SEÇMELİ ARCHEOLOGY AND CULTURE (ARKEOLOJİ VE KÜLTÜR)
Sociological theories are changing fast through the discoveries of new information on human society and culture all around the globe. Archaeology, in fact, plays a vital role for this change. Especially, new archaeological findings and results of archaeological researches are opening new perspectives on the origin and ways of human societies. Besides, archaeology and cultural anthropology always have a deep relationship being the subdivisions of anthropology. With the facts mentioned above, this course will explain social system and cultural aspects of some of the most important prehistoric, protohistoric and classic archaeological settlements in Turkey. Moreover, it will also focus on marine archaeology, museum and museum studies, and the role and importance of archaeology in our modern society. More importantly, as a subdivision of anthropology, this course will discuss on some basic questions, e.g. why, how and whose archaeology we are doing.
4. Yarıyıl:
SNT202 GELENEKSEL EL SANATLARI
Türk El Sanatları Kapsamında Hat, Tezhip, Cam, Ahşap ve Maden Sanatlarının Tanımlanması; Eserlerin İşlevleri ve Kullanım Alanlarının Boyutları.Yüzey araştırmaları ve bilimsel kazılar sonucu ortaya çıkartılan eserlerin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Türk El Sanatları Kapsamında Hat, Tezhip, Cam, Ahşap ve Maden Sanatlarının Tanımlanması; Eserlerin İşlevleri ve Kullanım Alanlarının Boyutları; Genel Anlamı İle Yüzey Araştırmaları ve Bilimsel Kazılar Sonucu Ortaya Çıkartılan Eserlerin Yazılı Kaynakların Desteği İle Tarihi Süreç İçerisindeki Başlangıç Noktaları; Bu Sanat Dallarının Anadolu'daki Gelişimi, Malzeme Kullanımı, Yapım Teknikleri ve Süsleme Unsurlarının Çözümlenmesi yapılacaktır.
SNT204 ORTAÇAĞ İSLAM SANATI-II
Delhi Sultanlığı, İlhanlı, Timur ve Babür İmparatorluğu dönemlerii mimarisi ile çevre kültürler karşılaştırmalı olarak öğretilmesi amaçlanmaktadır. İslam inancını benimsemiş toplumlarda, mimari ve görsel sanat ürünleri biçim, biçem ve içerik sorunları Sanatçı-hami ilişkileri ve üretim süreçleri İslam inancının yönlendirdiği kültür ve uygarlığın sanata yansıması Yerel ve komşu kültürlerin sanat gelenekleri ve ifade biçimleriyle ilişkileri.
SNT206 TEKNİK RESİM VE RÖLÖVE-II
Öğrencilerin mevcut bir yapının ölçülerini alarak planını çizebilmelerini ve hazırlanmış bir mimari projeyi yorumlayabilmelerini amaçlar. Temel çizim araçlarını kullanma,Temel Mimari projeleri anlama,yorumlama ve çizebilme teknikleri.
SNT208 BİZANS SANATI-II
10. yüzyıldan yıkılışına kadar geçen dönemde Bizans'ı tanımak. Geç dönem Bizans mimarisinin dînî, askerî ve sivil yapılarının özellikleri. Mimariye bağlı süsleme, el sanatı ve heykeltraşlık ürünlerinin imparatorluğun yıkılışına kadar geçirdiği süreçlerin kronolojik bir sıra içerisinde verilmesi. Başkent dışında anadolu'da ve dışında, bölgelere göre Bizans yapıtlarının üslupsal tarihsel-estetik değerlerdirmeleri, tarihlendirme denemeleri.
SEÇMELİ DERSLER
SNT210 SEÇMELİ ANADOLU SELÇUKLU SANATI-II
Anadolu Selçuklu Devletinin XII.-XIII. yüzyıllarda ortaya koyduğu sanat ve mimarisini kavratmak amaçlanmaktadır. Selçukluların dini, ticari, askeri ve sivil mimari örnekleri, İlhanlılar döneminde Anadolu’daki sanatsal dönüşümler ve çoğulcu Anadolu kültürünün özellikleri anlatılır.
SNT212 SEÇMELİ HRİSTİYAN İKONOGRAFİSİ
Bu derste öğrenciler Hıristiyan resminde kullanılan imge ve simgelerin ikonografik anlamlarını tanıyabilme imkanı sağlayacak. Hıristiyan resim sanatında; Tevrat ve İncil konulu tasvirlerdeki (ikona, anıtsal resim ve el yazmalarında) ikonografik öğeleri tanıyabilecek.
5. Yarıyıl:
SNT301 KORUMA VE RESTORASYON (CONSERVATION AND RESTORATION)
Kültürel miras kriterleri, koruma düşüncesinin gelişimi konusunda genel değerlendirme yapmak, öğrencinin dünya kültürel mirasın yönetimi ve sürdürülebilirliği amacıyla yayınlanan yasal düzenlemeleri öğrenmeleri amaçlanmaktadır. Ülkemizdeki kültür varlıklarını korumak ve yaşatmak ile ilgili yasal düzenlemeler tartışılarak irdelenecektir. Tek yapı, yapı grupları, kent ve sit ölçeklerinde koruma yöntemleri, alan çalışmaları ve restorasyona hazırlık aşamasına (gerekli belgeler, hazırlanacak projeler ve izlenecek yasal süreçler) yönelik bilgiler verilerek, ülkemiz ve dünyadaki koruma uygulamalarından örnekler aktarılacaktır. |
SNT303 OSMANLI SANATI-I
Bu ders 14. Yüzyıldan Sultan 1. Ahmet’e kadar Osmanlı sanatı konularını kapsar. Fetih’ten önceki yerel sanat ve mimariye kısa atıflarda bulunduktan sonra, ders Osmanlı yönetimiyle gelen yenilikleri ve Bizans, Memluk ve Pers geleneklerinin yeni Osmanlı estetiğinden nasıl etkilendiklerini tartışır. Her ne kadar dersin ana konusu, Bursa, Edirne ve İstanbul’daki dini, ticari ve yaşamsal mimari olsa da, çini, çömlek ve diğer mimari dekorasyonla ilgili sanatlardan da bahsedilecektir. Erken ve klasik dönem Osmanlı sanat ve mimari terminoloji bilgisi, Osmanlı sanatıyla diğer erken ve yaştaş kültürleri karşılaştırma.
SNT305 AVRUPA SANATI-I
Öğrencilere dönemin sanat eserlerini ait oldukları sosyo-kültürel bağlamda kavratmak yoluyla, eserlerin dönemsel özelliklerini tarihsel arkaplanıyla beraber değerlendirebilme ve aralarında karşılaştırma yapabilme becerisi kazandırmak. Avrupa’da Karolenj, Otto, Romanesk, Gotik dönemlerde üretilmiş sanat eserlerinden seçilmiş örnekleri ilgili dönemlerin toplumsal, ekonomik, dini, siyasi ve düşünsel koşullarıyla ilişkilendirerek kavratmak; akımlar, sanatçılar ve eserleri arasındaki ilişkiyi incelemek.
SNT307 MİNYATÜR-I
Türk minyatür sanatını tanıtarak, üsluplar arası bağlantı kurulması amaçlanır. Başlangıçtan Osmanlıya kadar gelişim gösteren resim/ minyatür sanatı.
SEÇMELİ DERSLER
SNT309 SEÇMELİ OSMANLICA-I
Bu ders, Osmanlı Türkçesinin temel metinlerinin okunabilmesi, sözlük bilgisinin kazandırılması amaçlanmaktadır. Osmanlıca harfler, bitişmeleri, kalıplaşmış ekler, okuma çalışmaları yapılacaktır.
SNT311 SEÇMELİ FOTOĞRAFÇILIK
Bu ders, öğrencilerin Sanat Tarihi eğitimi boyunca ve mesleki yaşamlarında, tarihi eserleri belgeleyebilmeleri için gereken temel fotoğraf bilgilerini edinmelerini amaçlar. Fotoğrafın gelişimini etkileyen nedenler; yağlıboya resimden fotoğrafa geçiş; ilk fotoğraf makinaları ve çağdaş fotoğraf makinalarının çalışma prensipleri; fotoğraf makinası aksesuarlarını kullanma; görüntü oluşumunu belirleyen unsurlar; ışığın kontrolü ve fotoğrafa etkisi, pozlandırma, ölçüm, alan derinliği, kompozisyon, mimari fotoğraf ve küçük obje çekim teknikleri.
SNT313 SEÇMELİ TÜRK KONUT MİMARİSİ
Bu ders kapsamında geleneksel Türk Evi’nin Orta Asya Türk çadırı ile başlayan süreci ele alınmaktadır. Bu süreçte geçirilen değişim ve dönüşümler, bölgesel üsluplar, yapım teknik ve sistemleri üzerine verilen bilgilerle, öğrencinin Türk konut mimarisi alanında yetkinliğe ulaşması hedeflenmektedir. Bu nedenle derslerde kentsel ve kırsal konut mimarisinin çeşitli bölgelerden örnekleri yapım sistem ve teknikleri açısından da irdelenerek öğrenciye sunulmaktadır.
SNT315 SEÇMELİ MIGRATION AND MEMORY (GÖÇ VE HAFIZA)
What are the cultural and emotional effects of immigration or emigration from your place of birth, for whatever reason? In this context, this course will provide students with a broad overview of memory-related migration. It is designed to provide angle. It examines the social and cultural dimensions of migration and people's experiences from an anthropological perspective, with an emphasis on memory. Lesson, memory, conflict, trauma, nostalgia and impact; Including descent, assimilation, integration, belonging, borders and border crossings, and gender, identity, race and ethnicity, and intercultural conflictDiscusses all concepts including.
6. Yarıyıl:
SNT302 19.20. YÜZYIL TÜRK RESİM SANATI
Dönem sonunda 20. yüzyıl Batı sanatı ve dönemin tarihsel, sosyal ve kültürel çerçevesi içinde Cumhuriyet Dönemi Sanatı eleştirel bir yaklaşımla yorumlanabilme ve değerlendirilmesi becerisi öğrenciye kazandırılmaktadır. Osmanlı son döneminde özellikle Tanzimat Dönemi’nde Asker ressamların sanatsal etkinlikleri, Cumhuriyet döneminin kültür politikaları ve sanata yansıması, tek partili dönem ideolojisi, çok partili döneme geçiş, Toplumsal Gerçekçilik, İzlenimcilik gibi sanatsal akımlar, modern heykel uygulamaları, Avrupa’ya gönderilen sanatçılar, 1914 Kuşağı sanatçıları, Müstakil Ressamlar ve Heykeltraşlar Birliği, D Grubu, Türk resminde lirik soyut ve geometrik soyut, figüratif çalışan sanatçılar tanıtılmakta ve tartışılmaktadır.
SNT304 OSMANLI SANATI-II
Öğrencilerin Osmanlı sanatında görülen başlıca mimari örnekler üzerinden bilimsel metotlarla incelemeleri, tanıtmaları, stilistik özellikleri belirleyip kritik yapmaları amaçlanmaktadır. Geç dönem Osmanlı mimarisinde batı tesirlerinin en etkili olduğu 19. yüzyıl, aynı zamanda Yeni Millî mimarlığın filizlendiği bir dönemdir. Bu dersin diğer amacı batılı sanat akımlarını kavratmak, geleneksel Türk sanatı ile karşılaştırmak ve Osmanlı sanat ve mimarlığının son dönemindeki gelişme, değişme ve başkalaşmalarını sebep ve sonuçlarıyla ortaya koymaktır. Osmanlı Mimarlığın Tarihi ve Tarihin Yazmaları. Hikayeler ve Gerçekler. Sultan Ahmet Camii ve Osmanlı ‘Gerileyiş’. 17 yy Osmanlı Başkentinde ve Kadın Baniciliğin Meselesi: Eminönü’nde Yeni Cami ve Turhan Hatice Sultan. 17 yy Osmanlı Sanatında Çini, Tekstil, Metal İşi, ve El Yazması. 17 yy Osmanlı Vilayetlerinde: Emperyal Kimliğinin Değişmesi ya da Devamlılığı? 17 yy Osmanlı Gayrı Müslim’in Sanatı, Mimarlığı ve Emperyal Kimliği. 18 yy Başkent’te: Üsküdar Yeni Valide Külliyesi ve Sebil-Çeşmelerin İnşaası. Nur-u Osmaniye, Ayazma ve Laleli. 18 yy Osmanlı Sanatında El Yazmaları, Metal İşi, ve Çinileri. 18 yy Osmanlı Eyaletlerinde: Kahire ve Abd al Rahman Katkhuda Stili. 18 yy ve Gayrı Müslimler: Kalfaların yükselişi. Osmanlıların Avrupalılaşması ve 19 yy Sanat ve Mimarlık. Balyan Ailesi: Osmanlı Konstantinopolis’in Mimarları. 19 yy Osmanlı Vilayetlerinde: Avrupalılaşmak ve Milletçiliğin Yükselişi. Neo-Osmanlı Stili.
SNT306 AVRUPA SANATI-II
Öğrencilere dönemin sanat eserlerini ait oldukları sosyo-kültürel bağlamda kavratmak yoluyla, eserlerin dönemsel özelliklerini tarihsel arka planıyla beraber değerlendirebilme ve aralarında karşılaştırma yapabilme becerisi kazandırmak. Rönesans Dönemi ile 20. yy. başı arasında Avrupa’da üretilmiş sanat eserlerinden seçilmiş örnekleri; ilgili dönemin toplumsal, ekonomik, dini, siyasi ve düşünsel koşullarıyla ilişkilendirerek kavratmak; akımlar, sanatçılar ve eserleri arasındaki ilişkiyi incelemek.
SNT308 MİNYATÜR-II
Osmanlı resim sanatını tanıma. Öğrenci Osmanlı resmindeki sorunları tarihsel süreç içinde analiz edebilecektir.
SEÇMELİ DERSLER
SNT310 SEÇMELİ OSMANLICA-II
Bu ders, Osmanlı Türkçesinin temel metinlerinin okunabilmesi, sözlük bilgisinin kazandırılması amaçlanmaktadır. Osmanlıca harfler, bitişmeleri, kalıplaşmış ekler, okuma çalışmaları yapılacaktır.
SNT312 SEÇMELİ İSLAM İKONOGRAFİSİ
İslam sanatında kullanılan temaları, bu temaların gelişimini ve zaman içinde değişimini öğretilmesi amaçlanmaktadır. Öğrencilerin gördüğü eserleri tematik bakımdan tanımlayabilmesi, bilimsel yöntemler içinde anlamlandırabilmesi ve İslam ikonografisinin beslendiği temel metinleri tanıyabilmesi amaçlanmaktadır. İslam görsel kültürünün başlıca imge ve simgelerinin tanıtılması, Kullanılan imgelerle bu imgelerin yaratıldığı düşünce dünyası arasında ilişki kurulması.
7. Yarıyıl:
SNT401 BİTİRME TEZİ-I
Öğrencilerin, bilimsel çalışma yötemlerini kullanabilmek için gereken teknik bilgiyi öğrenmelerini ve bir tez hazırlayarak alana uygulayabilmelerini öğretmeyi amaçlar. Alan araştırma yöntemleri; bilimsel makale inceleme ve yazma kuralları; okuma, karşılaştırma ve değerlendirme kuralları; tez yazımı için gereken doneleri toplama ve alana uygulama.
SNT403 AVRUPA SANATI-III
Bu dersin sonunda öğrenci, 20. yüzyılı tanımlayan temel olay ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olur; bu dönemde üretilmiş sanat eserlerinin form ve içeriklerindeki değişimleri dönemin siyasal, toplumsal ve teknik dönüşümleri bağlamında yorumlama becerisi edinir. Sanayi Devrimi’nden başlayarak I. ve II. Dünya Savaşı sonrasında 20. yüzyılın temel dinamiklerini etkileyen siyasal ve toplumsal olayların kavramsal izdüşümleri ekseninde çağdaş sanat örneklerini yorumlayabilmek ve ana akımları kavramak.
SEÇMELİ DERSLER
SNT405 SEÇMELİ MUSEOLOGY (MÜZECİLİK)
Dersin amacı; dünyada müzeciliğin kuruluş ve gelişimini bilmek, Avrupa’daki müzeleri ve eserlerini tanıyabilmek, Müze binaları ve bölümlerini, müzelerde teşhir, belgeleme, konservasyon ve koruma yöntemlerini anlayabilmek. Dünyada ve Türkiye’de müzeciliğin kuruluş ve gelişim tarihi, müzeyi oluşturan unsurlar, müzelerin amaçları, toplama, belgeleme, konservasyon ve eğitim gibi konular ele alınacaktır.
SNT407 SEÇMELİ TEXT READING IN ART HİSTORY (SANAT TARİHİNDE METİN OKUMALARI)
Ele alınan konu ile ilgili kaynak araştırması yapabilecek ve bilgi toplanılması. Ele alınan konu ile ilgili kaynak araştırması yapılıp bilgi toplanılması. Ders kapsamında verilen okumalar derste öğrenciler tarafından tartışılır.
SNT409 SEÇMELİ PSİKOLOJİYE GİRİŞ
Bu dersin amacı psikolojinin temel konularını, kavramlarını ve alt alanlarını tanıtmaktır. Psikolojinin tanımı, diğer bilim dalları ile ilişkileri, psikolojinin alt alanları, davranışın biyolojik temelleri, kişilik, öğrenme, zeka, bilişsel süreçler ve psikolojik problemler gibi konular bu derste incelenecek konular arasındadır.
8.Yarıyıl:
SNT402 BİTİRME TEZİ-II
Öğrencilerin, bilimsel çalışma yötemlerini kullanabilmek için gereken teknik bilgiyi öğrenmelerini ve bir tez hazırlayarak alana uygulayabilmelerini öğretmeyi amaçlar. Alan araştırma yöntemleri; bilimsel makale inceleme ve yazma kuralları; okuma, karşılaştırma ve değerlendirme kuralları; tez yazımı için gereken doneleri toplama ve alana uygulama.
SNT404 AVRUPA SANAT-IV
Bu dersin sonunda öğrenci, 20. ve 21. yüzyılı tanımlayan temel olay ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olur; bu dönemde üretilmiş sanat eserlerinin form ve içeriklerindeki değişimleri dönemin siyasal, toplumsal ve teknik dönüşümleri bağlamında yorumlama becerisi edinir. II. Dünya Savaşı sonrasında 20.-21. yüzyılların temel dinamiklerini etkileyen siyasal ve toplumsal olayların kavramsal izdüşümleri ekseninde çağdaş sanat örneklerini yorumlayabilmek ve ana akımları kavramak; 21. yüzyılda biçimlenen yeni anlayışları yorumlayabilmek.
SNT406 SANAT KURAMLARI
Öğrencilerin, sanatın kavramsal-kuramsal ve kurumsal yapısı hakkında temel-güncel bilgilere sahip olup, çağdaş sanat pratiklerine bilinçli bir alılmayıcı olarak katılım gösterebilmeleri sağlanmış olacak. Çağdaş-güncel sanatın genişletilmiş tanımları içinde, yaratıcı kavrama yoluyla eleştirel konum sahibi bireysellikler oluşturulmuş olacak. Bu ders 20. yüzyılın başından günümüze, sanatın teoriyle ilişkilerine ve pratik çeşitliliğe odaklanarak sanat kavramının temel içeriklerini sosyolojik-politik-ekonomik süreçlerle birlikte ele almayı ve sanatın düşünce sistemleriyle birlikte ilişkilerinin ortaya çıkardığı sanat kuramlarını, güncel-tarihsel referanslarla birlikte okumayı amaçlamaktadır. Bu anlamda, yüzyılın sanatını okuyan-anlamlandıran düşün insanlarını ve sanat eleştirmenlerini de tanımlamaktadır.
SEÇMELİ DERSLER
SNT408 SEÇMELİ NÜMİZMATİK
Tarih boyunca kullanılmış olan metal paralar, sikke ve madalyaların tarihi ve bunların tanımlanıp sınıflandırılarak görsellikle birlikte sunulması hedeflenmektedir. Anadolu´nun Türk dönemi öncesi sikkelerinin genel olarak değerlendirilmesi yapılarak Selçuklu ve Osmanlı dönemi sikkelerinin Türk Sanatı açısından önemi, sikke çeşitleri, sikke ile ilgili çeşitli bilgiler, Osmanlıların son döneminde yapılan sikke çalışmaları, ilgili kurumlar ve bilimsel araştırmalar gibi konuların anlatımının yanında, Türkiye müzelerindeki zengin örnekler müze ortamında ve slaytlar eşliğinde gösterilecektir.
SNT410 SEÇMELİ CUMHURİYET DÖNEMİ MİMARİSİ
Öğrenciye Cumhuriyet Dönemi Mimarlığımızın gelişim süreci ve oluşumu konularında iç mimarlık çalışmalarında yararlanmak ve değerlendirmek üzere bilgi kazandırılması. İkinci meşrutiyet’ten günümüze Türk mimarlığına ait dönüm noktaları vurguladıktan sonra, 1908-1949 yıllarını kapsayan zaman dilimi ve bunun uzantıları üzerinde yoğunlaşma. Cumhuriyet’in kurulmasıyla başlayan modernleşme ve ulus devlete dönüşme sürecinde mimarlığın üstlendiği rol, örnekler ve döneme ait metinlerin incelenmesi.
SNT412 SEÇMELİ TÜRK SARAY MİMARİSİ
Bu ders, öğrencilerin Türkler tarafından inşa edilmiş saray ve köşklerin mimari gelişimi ile plan ve süsleme özelliklerini öğrenmelerini; dönemin yapısal karakterini çözümleyerek kavramalarını amaçlar. Türklererde saray ve köşk mimarisinin gelişimi.