T.C. MARDİN ARTUKLU ÜNİVERSİTESİ GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI BÖLÜMÜ
  • /
  • Bölüm Hakkında

T.C. MARDİN ARTUKLU ÜNİVERSİTESİ

Bölüm Hakkında

Bölüm Hakkında

Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü I. Öğretimine 2017-2018 Eğitim Öğretim yılı güz döneminde öğrenci alımına başlanılmıştır. Bahse konu yıl içerisinde mevcut 30, 2018-2019 Eğitim Öğretim yılı içerisinde ise 50 olarak belirlenen kontenjanın tamamı dolmuştur.

Bölümün Amacı

Günümüzde, tüketiciler sağlıklı ve güvenli yiyecek-içecekler tüketmek istemekte, yine ülkemiz açısından çok önemli olan turizm sektöründe turist tercihlerinde tarihi ve kültürel miras ile çeşitli sanatsal ve kültürel aktivitelere doğru önemli bir eğilim görülmektedir. Bu eğilim kapsamında gastronomik değerlere ilgi her geçen gün artmaktadır. Bu bağlamda Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü sağlıklı ve güvenli yiyecek içecek üretimi ve gastronomi turizmi faaliyetlerinin geliştirilmesi ve güçlendirilmesinde, mevcut kültürel değerlerimizin gelecek nesillere aktarılmasında önemli bir işlevi üstlenmektedir.

Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümünün amacı, yiyecek ve içecek sektörüne mutfak şefi ve yönetici olmaya aday, sağlıklı ve güvenli yiyecek içecek üretebilen, yerel yeme-içme kültürünü yaşatan, mevcut değerleri ortaya çıkaran, ulusal ve uluslararası mutfaklardan örnekleri sunabilecek gastronom ve yöneticiler yetiştirerek sektörde eksikliği hissedilen, nitelikli, eğitimli, lisan bilen eleman sayısının artmasına katkı sağlamaktır.

Bölümün tanımlanan öğretim amaçları şu şekildedir:

PÖA 1- Yiyecek ve içecek işletmelerinde, konaklama işletmelerinin yiyecek ve içecek departmanlarında, catering işletmelerinde ve diğer yiyecek içecek işletmelerinde işgören (şef) yetiştirmek.


PÖA 2- Yiyecek ve içecek işletmelerinde, konaklama işletmelerinin yiyecek ve içecek departmanlarında, catering işletmelerinde ve diğer yiyecek içecek işletmelerinde orta ve üst kademe yönetici (şef) yetiştirmek.


PÖA 3- Yiyecek ve içecek sektöründe kendi işletmelerini kurabilecek nitelikte girişimci mezunlar yetiştirmek.


PÖA 4- Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı olarak yiyecek içecek alanıyla ilgili usta öğretici/eğitmen yetiştirmektir.


PÖA 5- Ar-Ge ve ürün geliştirme alanlarında görev alabilecek yaratıcı profesyonellerin kariyer gelişimini desteklemek.


Kabul ve Kayıt Şartları

Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sonuçlarına göre kabul edilirler. Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümü Sözel puan türü ile öğrenci kabul etmektedir.  Fakülteye kabul için yeterli puanı almış adayların kayıtları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen tarihlerde Turizm Fakültesinde yapılır.

Önceki Öğrenmenin Tanınması

Öğrencinin fakülteye kayıt yaptırmadan önce herhangi bir Yükseköğretim kurumunun lisans ya da önlisans programından aldığı ve başardığı dersler Fakülte Yönetim Kurulu kararıyla kayıt yaptırdığı programdaki derslerle karşılaştırılarak, içerik ve kredi yükü açısından ilgili yönetmeliğe uyumlu olan dersler arasında intibak işlemi yaptırılabilir.

Kazanılan Yeterlilik Düzeyi

Programda mevcut olan derslerin (toplam karşılığı 240 AKTS) tümünü başarıyla tamamlayan öğrencilere lisans diploması verilir.

Öğrencilerin lisans derecesi elde edebilmek için programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 100 üzerinden 60 (4.00 üzerinden en az 2.0) ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir. Ayrıca bu bölümden mezun olmak için öğrencilerin bölüm kurulunca uygun görülen işletmelerde 70 işgünü işyeri eğitimi(iş başında mesleki uygulamalar) yapması gerekmektedir.


Program Çıktıları

Bu bölümü başarıyla tamamlayan öğrenciler:

  1. Gıda güvenliği, aşçılık, beslenme ilkeleri, işletme yönetimi, kültür ve turizm ile ilgili kavramlar, olgular ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olma.
  2. Gıda güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği gibi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası standartları, yasal düzenlemeleri ve mesleki sorumlulukları bilme ve etik bilinciyle etkin bir şekilde uygulama.
  3. İngilizce dilinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri göstererek meslektaşları ve misafirler ile iletişim kurma.
  4. İngilizce dışındaki ikinci bir yabancı dilde temel düzeyde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri göstererek meslektaşları ve misafirler ile iletişim kurma.
  5. Alanına ilişkin modern mutfak ekipmanlarını, bilgi ve iletişim teknolojilerini, otomasyon sistemlerini tanıma ve etkin bir şekilde kullanma.
  6. İşletme ve yönetim fonksiyonları ile menü planlama ve yiyecek içecek maliyet kontrolünü bilme ve uygulama.
  7. Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ihtiyaç duyulan sanatsal bilgi ve becerileri kazanma, gıda maddelerine yönelik “duyusal analiz” ve “kalite kontrol” yeteneğine sahip olma.
  8. Sektörün gerektirdiği hijyen (kişisel bakım, hijyen, giyinme, görünüm vb) ve görgü kurallarını bilme ve uygulama.
  9. Kuver tasarımı, sunum ve servis tekniklerini bilme ve uygulama.
  10. Klasik / modern mutfak uygulamalarını, akımlarını ve pişirme yöntemlerini, yenilikleri takip etme.
  11. Gıdaların özellikleri ve besin değerleri, özel beslenme mutfakları hakkında bilgi sahibi olma ve tarladan tüketime kadar geçen tüm aşamaları bilme ve uygulama.
  12. Türk ve dünya mutfaklarını tarihsel gelişimi ve yiyecek içecek kültürünü tanıma, farklılık ve benzerliklerini bilme, yöresel ve uluslararası reçetelere nasıl ulaşacağını bilme ve uygulayabilme.
  13. Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve deneyimleri analiz edip yorumlayarak bu değerleri araştırma proje, yemek yarışması, festival, seminer, çalıştay vb. etkinliklerde yer alarak pekiştirme ve bu etkinlikleri organize edebilme.
  14. Gastronomik değerleri, çevreyi ve kültürel değerleri koruma ve sürdürülebilirliğini sağlama konusunda sorumluluk alma, ekip halinde ve bağımsız şekilde çalışma. Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel-mesleki gelişimini sürekli kılma.
  15. Farklı kültürleri tanıma ve iletişim becerisine sahip olma.
  16. Sektörün ve tüketicilerin beklentilerini bilme ve zaman içinde değişen talepleri yeni bakış açıları geliştirerek karşılayabilme.
  17. Birleşmiş Milletler Sürdürebilir Kalkınma Amaçlarından (BM SKA) [1)yoksulluk, 2)açlık,3) sağlıklı ve kaliteli yaşam, 4)nitelikli eğitim, 5)cinsiyet eşitliği, 6)temiz su ve sanitasyon, 7)erişilebilir temiz enerji, 8)insana yakışır iş ve ekonomik büyüme, 9)sanayi, yenilikçilik ve alt yapı, 10)eşitsizliklerin azaltımı, 11)sürdürülebilir şehirler ve topluluklar, 12)sorumlu tüketim ve üretim, 13)iklim eylemi, 14)sudaki yaşam, 15)karasal yaşam, 16)barış, adalet ve güçlü kurumlar, 17)amaçlar için ortak çaba] en az biri hakkında farkındalığa sahip olma.

Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) ve Program Öğretim Çıktıları (PÖÇ) İlişkisi

TYYÇ BOYUTLARI

KURUM PÖÇ No1;2

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

BİLGİ

3

0

0

0

0

3

2

3

3

3

3

3

0

0

2

2

2

BECERİ

0

3

0

0

2

0

0

3

3

0

3

3

3

0

0

0

0

YETKİNLİK

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

3

3

0

0

0

Öğrenme Yetkinliği

0

0

0

0

0

3

2

0

0

1

3

2

0

3

0

0

0

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

0

0

3

2

2

0

0

0

0

0

0

0

2

0

1

2

0

Alana Özgü Yetkinlik

2

3

0

0

0

0

0

0

0

0

0

3

0

3

0

0

2

1: Program öğretim çıktısı sayısı kadar sütun ekleyebilirsiniz.

2: Her bir PÖÇ’ünTYYÇ’ye katkısını 0: Yok, 1: Düşük, 2: Orta, 3: Yüksek şeklinde puanlayınız.

 

Program Öğretim Amaçları (PÖA) ile Program Öğretim Çıktıları (PÖÇ) İlişkisi 

KURUM PROGRAM ÖĞRETİM AMAÇLARI 1

KURUM PÖÇ No: 2; 3

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

 

PÖA1

1

2

0

0

0

0

0

3

0

0

0

0

0

3

3

0

2

 

PÖA2

0

3

0

0

3

2

2

0

0

3

2

2

3

0

0

3

0

 

PÖA3

0

0

3

3

0

0

0

0

0

0

0

2

3

2

2

0

0

 

PÖA4

0

0

0

0

0

0

1

0

2

0

0

0

3

0

0

0

0

 

PÖA5

0

0

0

0

3

0

0

0

0

3

0

3

0

0

1

0

0

 

1: Program öğretim amaçları (PÖA) sayısı kadar satır ekleyebilirsiniz.

2: Program öğretim çıktısı (PÖÇ) sayısı kadar sütun ekleyebilirsiniz.

3: Her bir PÖÇ’ün PÖA’lara katkısını 0: Yok, 1: Düşük, 2: Orta, 3: Yüksek şeklinde puanlayınız.

 

Mezunların İstihdam Profilleri ve Çalışma Alanları

İyi eğitim almış ve deneyimli gastronomlar öncelikle aşağıdakiler olmak üzere geniş iş olanaklarına sahiptirler. Mezunların Çalışma Alanları:

Üst Derece Programlarına Geçiş

Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.

T.C. Mardin Artuklu Üniversitesi Rektörlüğü