Stajın Yürütülmesi ile ilgili Esaslar ve Kurallar
Staj Yapılan İşletmenin Değişikliği
Kontrol ve Bildirim Yükümlülüğü
MADDE 1- (1) Bu Yönergenin amacı, Mardin Artuklu Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu’nda öğrenim gören bütün öğrencilerin eğitim ve öğretim yoluylakazanmış oldukları bilgi ve becerilerini, turizm işletmelerinde uygulayarak geliştirmelerinin yanı sıra doğru karar verme ve ilgili becerilerini geliştirmeyi amaçlayan zorunlu staj faaliyetleri ile ilgili esas ve usulleri düzenlemektir.
MADDE 2- (1) Bu Yönerge, Mardin Artuklu Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu öğrencilerinin işyerlerinde yapacakları stajların planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi ile ilgili temel kural, ilke, amaç ve yöntemlerle ilgili esasları kapsar.
MADDE 3- (1) Bu yönerge, 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu ve Mardin Artuklu Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği ile 5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanun hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır. Bu Yönerge'de yer almayan konularda Mardin Artuklu Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği'nin hükümleri uygulanır.
(2) Bu kapsamda, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu öğrencilerinin mezuniyete hak kazanabilmeleri için gerekli ders ve labaratuvar çalışmaları ile iki farklı dönemde olmak üzere 30’ar iş günü staj uygulama çalışmalarını başarı ile tamamlamaları zorunludur.
MADDE 4- (1) Bu yönergede geçen:
a) Üniversite: Mardin Artuklu Üniversitesi’ni
b) Yüksekokul: Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu’nu
c) Müdür: Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Müdürü’nü
d) Bölümler: Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu bünyesinde eğitim veren Konaklama İşletmeciliği, Seyahat İşletmeciliği ve Yiyecek ve İçecek İşletmeciliği bölümlerini,
e) Staj Yönergesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Staj Yönergesi'ni,
f) Staj: Yönergede yazılı şartları sağlayan öğrencilerin zorunlu ve mezuniyete esas teşkil eden ek programı,
g) Stajyer: Yönergede yazılı esaslar çerçevesinde staja başlamış öğrenciyi,
h) Staj Yeri: Öğrencilerin staj faaliyetlerini gerçekleştirecekleri Madde-9’da belirtilen şartlara sahip, staj komisyonunca öğrencinin staj yapmasının uygun bulunduğu işletmeleri,
i) Yüksekokul Staj Komisyonu: Mardin Artuklu Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Staj Komisyonu,
j) Bölüm Staj Komisyonu: Mardin Artuklu Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu’nun kararıyla bölüm başkanlıklarınca her iki yılda bir bölümün öğretim elamanları arasından seçilen ve bölüm başkanlıklarına bağlı olarak çalışan üç kişilik birimi,
k) Yüksekokul Sekreterliği: Mardin Artuklu Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu sekreterliğini ifade eder.
Madde 5- Komisyon, kurul kararıyla ilgili bölümlerden atanan bir başkan ve iki üye olmak
üzere üç kişiden oluşur. Komisyonun görevleri şunlardır;
a. Bölüm öğrencilerinin yönerge hükümleri gereğince staj uygulaması yapmalarını sağlamak üzere Madde 8de belirtilen işletmelerle karşılıklı ilişkiler kurmak, görüşmeler düzenlemek ve planlama yapmak,
b. Stajda öğrencilerin kullanacakları basılı evrakı hazırlamak ve evrakın zamanında hazır hale gelmesini temin etmek,
c. Öğrencilere staj yeri temininde yardımcı olmak,
d. Öğrencilerin staj yerlerine dağılımını yapmak,
e. Staj süresi boyunca öğrencilerin çalışmalarını denetlemek üzere görevlendirilecek kişiyi tayin etmek,
f. Öğrencilerin staj çalışmalarını değerlendirerek sonuçları kurula sunmak,
g. Gerekli görüldüğü durumda staj ile ilgili olarak mülakat ve uygulamalar düzenlemek.
Komisyon her eğitim-öğretim yılı içerisinde en az bir toplantı düzenleyerek yönerge ile ilgili güncellemeleri tartışır, staj programlarının değerlendirmesini yapar ve değerlendirme sonuçlarını yüksekokul müdürlüğüne sunar.
Madde 6- İkinci (2.) yarıyılını tamamlayan öğrenciler başarı durumuna bakılmaksızın staj işlemlerini başlatabilirler. Derslerin devam ettiği dönemlerde (yaz okulu dahil) staj yapılamaz. Ancak mezuniyete hak kazanabilmek için en fazla 3 dersi bulunan öğrenci/öğrenciler; komisyonun onayıyla ve hafta içi en az 3 (üç) iş günü işletmede fiilen çalışma koşuluyla dönem içinde stajlarını yapabilirler.
Madde 7- (1) Eğitim-öğreniminin ikinci yarıyılını tamamlayan her öğrenci başarı durumuna bakılmaksızın yaz dönemi için staja başlayabilir.
(2) Stajlar ilke itibarı ile yaz dönemlerinde yapılır. Ancak dokuz ve sonraki yarıyıllara kalmış ve Erasmus kapsamında yurtdışında öğrenimini sürdüren öğrencilerin stajları bölüm başkanlıklarının uygun görmesi halinde diğer zamanlarda da yapılabilir. Staj süresi otuz (60) iş günüdür. 30 iş günü 2. Sınıf sonunda, 30 işgünü 3. Sınıf sonunda olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Haftanın yedi günü biri izin günü olmak üzere altı iş günü olarak kabul edilir. Staj 1. ve 2. sınıflarda yapılacaktır. 2012-2013 öğretim yılı girişliler stajlarını 2. ve 3. sınıfta yapmaları, 2013-2014 öğretim yılından itibaren Yüksekokulumuzda öğrencilik hakkı kazanan öğrenciler 1. ve 2. sınıfta yapacaklardır.
(3) Erasmus kapsamında yurtdışında öğrenimini sürdüren öğrenciler Madde 7-’deki ön şartlardan muaf olup mağduriyetlerinde bölüm başkanlıklarınca yönetmelikler çerçevesinde gerekli kolaylıklar sağlanır.
Madde 8- Staj yerleri; bölüm eğitim programının özelliklerine göre, komisyon tarafından belirlenir. Staj, öğrencilerin almış oldukları eğitimle kazandıkları bilgi ve becerilerini uygulayarak güçlendirebilecekleri nitelikte ve programlarıyla ilgili aşağıda belirtilen işletme türlerinde yapılır. Bu paralelde; öğrencilerin staj yapacakları asgari işletme şartları her bölüm için şu şekilde olmalıdır:
Konaklama İşletmeciliği Bölümü Öğrencileri İçin:
a. 4 yıldızlı veya 5 yıldızlı Otel İşletmeleri,
b. Birinci Sınıf (5 yıldızlı) Tatil Köyleri,
c. Mavi Bayraklı Marina -Yat İşletmeleri,
d. A Grubu Seyahat Acentaları,
e. Ulusal ve Uluslararası Kruvaziyer Gemilerdir.
Seyahat İşletmeciliği Bölümü Öğrencileri İçin:
a. Tur Operatörleri,
b. A ve B Grubu Seyahat Acentaları,
c. 5 yıldızlı otel işletmeleri,
d. Mavi Bayraklı Marina -Yat İşletmeleri,
e. Ulusal ve Uluslararası Havayolu İşletmeleridir
Yiyecek İçecek İşletmeciliği Bölümü Öğrencileri İçin:
1. 4 yıldızlı veya 5 yıldızlı Otel İşletmelerinin Yiyecek İçecek Bölümleri,
2. Birinci Sınıf (5 yıldızlı) Tatil Köylerinin Yiyecek İçecek Bölümleri,
3. Turizm Belgeli Yiyecek İçecek İşletmeleri,
4. Ulusal ve Uluslararası Kruvaziyer Gemilerin Yiyecek İçecek Bölümleridir.
Yukarıda belirtilmeyen ve stajlarını yurt dışında yapacak öğrencilerin, staj yapılacak ülkedeki işletme şartlarının ne olacağı hususunda komisyon yetkilidir.
MADDE 9- (1) Staja gidecek her öğrenci bölüm staj komisyonuyla bağlantıya geçerek şu hususları yerine getirmek zorundadır;
a) Öğrenci staj yapacağı işletmeye yazılı veya sözlü başvurusunu yapar. (Örnek “İşletme Başvuru Belgesi” yüksekokul sekreterliğinden temin edilebilir)
b) İlgili işletmeden staj başvurusunun kabulüne ilişkin “İşletme Kabul Belgesi” alınır ve stajdan önce bu belge Bölüm Staj Komisyonuna ulaştırır.
MADDE 10- (1) Madde-9 daki belge işlemlerini tamamlayarak staja gidecek öğrenci işletmedeki yöneticinin dolduracağı ve stajyer öğrenci hakkındaki görüşlerinin yer alacağı “İşletme Değerlendirme Formu” nu bölüm başkanlıklarının üst yazısıyla birlikte yüksekokul sekreterliğinden alır ve işletmeye elden teslim eder.
Madde 11- Öğrenci, bahar dönemi içerisinde staj dosyasını temin ederek, staj yapacağı işletmeye onaylatacağı staj başvuru-kabul formunu ve zorunlu staj formu nu staja başlamadan en az 15 (on beş) gün öncesinde komisyona teslim etmek durumundadır. Komisyon onayı verilmeden hiçbir öğrenci kendi girişimiyle bulduğu işletme de dahil hiç bir yerde staj yapamaz.
Madde 12- Komisyon, yurt dışında staj yapmak isteyen öğrenciler için yabancı ülkelerdeki işletmelerden kontenjan talebinde bulunmaz. Stajını yurt dışında yapmak isteyen öğrenci Madde 8 ve Madde 9'daki şartları sağlamak koşuluyla staj yerini kendisi bulmak durumundadır.
Madde 13- Stajın yürütülmesi şu esaslara göre yapılır.
a. Öğrenciler, işletmelerin bildirdiği tarihte stajlarına başlamak ve kesintisiz olarak iki farklı dönem halinde 30’ar işgünü olarak toplam 60 işgününü tamamlamak durumundadırlar.
b. Stajına başlayan öğrenci staj yaptığı işletmenin çalışma kurallarına uymak zorundadır.
c. Öğrencinin staj yapacağı birim işletme tarafından belirlenir.
d. Haftalık izin günü haricinde, herhangi bir nedenle (sağlık, ücretsiz izin vb.) staj yapılan işletmeden alınan izinlerin staj defterine işlenmesi zorunludur. Öğrenci kullandığı fazladan izin günleri kadar ek iş günü çalışarak toplam staj gününü Madde 7de belirtilen süreye tamamlamak zorundadır.
Madde 14- Staj dosyasında; öğrencinin, staj yapılan birim amirinin, komisyonun ve işletme yetkilisinin onaylaması için bölümler yer almaktadır.
Bu bölümlerden;
a. Staj başvuru-kabul formu, işletme yetkilisi tarafından işletme mührü ile onaylanacaktır.
b. Öğrenci, staj süresince üstlendiği görevleri, sorumlulukları ve bunlar hakkındaki görüş ve düşüncelerini staj dosyasında belirtilen ilgili alanlara günlük olarak; stajın yapıldığı işletme ve staj hakkındaki genel görüş ve düşüncelerini ise Öğrenci Staj Değerlendirme Formu üzerinde belirtilen yerlere stajın son haftasında dolduracaktır.
c. İşletme Staj Değerlendirme Formu ve öğrencinin Madde 12/b'de belirtilen ve günlük olarak dolduracağı kısımlardaki ilgili yerler staj yapılan birim amirince doldurularak imzalanacaktır.
d. Staj dosyasının son sayfasında yer alan staj başarı durumunun yazılacağı kısım olan birim amirinin staj süresince öğrencinin hal ve tutumlarını ve performansını değerlendirdiği İşletme Staj Değerlendirme Formu göz önünde bulundurularak, Komisyon Staj Değerlendirme Formu, mülakat esnasında Komisyonunca doldurulacaktır.
Madde 15- Staj dosyası, öğrenci tarafından stajın bitimini takip eden yarıyılın ilk iki haftası içerisinde komisyona teslim edilmelidir.
Madde 16- Staja başlayan öğrenci, gerekçeleri yazılı ve detaylı olarak Komisyona belirtilmek şartıyla ve yalnızca bir kereye mahsus olmak üzere, staj yaptığı işletmenin değişikliği talebinde bulunabilir.
Öğrenci tarafından gerekçeleri yazılı bir dilekçe ile Komisyona bildirilen staj yerinin değişikliği talebinde, staj danışmanı öğrencinin stajını yapmakta olduğu işletme ile iletişim kurarak durumu inceler. İnceleme sonucu gerekçeleri Komisyonca kabul olunan staj yeri değişikliği talebi Kurul gündemine taşınır. Kurulun, işletme değişikliği talebini onayladığı durumda öğrenci, Madde 8'de belirtilen işletme türlerinin birinde ve toplam iş günü üzerinden hesaplanmak suretiyle eksik kalan staj günlerini tamamlar.
Öğrenci staja başladığı işletme dışında, kendi girişimiyle bulduğu bir başka işletmede stajına devam edemez.
Madde 17- Staj değerlendirmesi Madde 14'de belirtilen şekilde yapılır. Bu yönerge çerçevesinde esas ve usulleri belirlenen şekilde stajını tamamlayan öğrenciye, Mardin Artuklu Kocatepe Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddesi uyarınca; Komisyon tarafından (YT) yeterli, (YZ) yetersiz, (DZ) devamsızlık nedeni ile başarısız, (E) eksik notlarından herhangi biri verilir. Yüksekokul Müdürlüğüne sunulan Komisyon değerlendirme sonuçları, Yüksekokul Müdürlüğü tarafından ilgili eğitim öğretim yılının ilk yarıyılı sonuna kadar ilan edilir.
Mezun olabilmesi için sadece staj şartı kalan öğrenci, stajını tamamladığı anda staj komisyonuna baş vurarak değerlendirme talep eder. Bu durumdaki öğrencilerin staj değerlendirmesi yine madde 14'de belirtilen şekilde yapılır ve 3 gün içersinde ilan edilir.
Madde 18- Öğrenci Mardin Artuklu Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddesi uyarınca, değerlendirme sonuçlarının duyurulmasını takip eden 5 (beş) iş günü içerisinde değerlendirmeye itirazda bulunabilir.
Madde 19- İlgili bölümlere dikey/ yatay geçiş yoluyla veya daha önce turizm ile ilgili bir programdan kayıt sildirerek kayıt olan öğrencilerin, daha önceki üniversitelerinde yapmış oldukları sektör stajlarının kabul edilebilmesi için, söz konusu öğrencilerin daha önce staj yaptıkları işletme şartlarının bölümde uygulanan asgari işletme şartlarına uyduğunu belgelendirmeleri gerekmektedir. Bu durumda, öğrencinin sunmuş olduğu evraklar, komisyon tarafından değerlendirilir ve ilk eğitim-öğretim dönemi içerisinde diğer staj sonuçları ile birlikte ilan edilir.
MADDE 20- (1) Stajı reddedilen öğrenci, red kararının ilan edilmesinden itibaren bir hafta içerisinde Yüksekokul Staj Komisyonuna itiraz edebilir.
MADDE 21- (1) 5510 sayılı Sosyal Sigortalar Ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren zorunlu ara staja ve işbaşı eğitimine tabi tutulan öğrencilerin sigortalılık bakımından tescilli olup olmadığı kontrol edilir ve sigortasız olduğu tespit edilen öğrencilerin isimleri bölüm staj komisyonunca Müdürlüğe bildirilir.
MADDE 22- (1) Bu yönerge, Mardin Artuklu Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edildikten sonra yürürlüğe girer.
(2) Yüksekokul organlarınca gerekli görüldüğü hallerde bu yönergede değişiklik yapılabilir. Yapılan değişiklikler, staj başlamadan önce öğrencilere duyurulur.
MADDE 23- (1) Bu yönerge hükümlerini Mardin Artuklu Üniversitesi Rektörü yürütülür.